„Draga mama, molim te brini o sebi jer mi trebaš, jer te volim, jer si moja jedina mama“, emocionalni je apel koji će tijekom „ružičastog listopada“ dobiti preko 100.000 žena diljem Hrvatske. U sklopu projekta „Mama, budi zdrava!“, djeca iz gotovo tristo škola i vrtića svojim će majkama donijeti personalizirane edukativne letke, koje je pripremila Udruga žena oboljelih i liječenih od raka SVE za NJU. Početak osmog izdanja kampanje obilježen je u zagrebačkoj X. gimnaziji „Ivan Supek“, uz jednoglasni poziv učenika upućen vlastitim majkama da se odazovu pregledu kod liječnika. Prema procjenama, rak dojke pogađa jednu od deset žena u Hrvatskoj te oko jedan posto muškaraca.

Svi trebamo dati maksimum u prevenciji raka. Ove godine doprijet ćemo do više žena nego ikada prije kako bismo ih potaknuli na brigu o zdravlju. Na tom putu imamo najbolje saveznike koje možemo poželjeti – djecu. Dodatna zadaća svakog od nas jest da na vlastitom primjeru najmlađima pokažemo kako brinuti o sebi da bi i oni sami kasnije postali odgovorni u samopregledima i prevenciji bolesti, otvorila je Ljiljana Vukota, glavna tajnica Udruge SVE za NJU i pozdravila okupljene.

Rak dojke godišnje je dijagnosticiran kod oko 3.000 žena u Hrvatskoj, a glavni rizični čimbenici uključuju dob, kasnu menopauzu, ranu menstruaciju, liječenje zračenjem i genetske predispozicije. Na neke od njih nije moguće utjecati, no, upozoravaju stručnjaci, zdravim životnim navikama rizik od pojave raka i drugih bolesti može se smanjiti za čak 30 posto. Za sve generacije, neovisno o spolu, ključan je samopregled dojki, kao najbolji način praćenja stanja između kontrolnih pregleda.

Udruga SVE za NJU pokazala je na koji način odgojno-obrazovni i zdravstveni sustav mogu djelovati zajedno. Projekt „Mama, budi zdrava!“ ima dokazano pozitivan utjecaj na naše društvo, što pokazuju i prošlogodišnji rezultati – sudjelovanje 192 obrazovne ustanove iz 137 gradova i mjesta te podjela 64.500 personaliziranih letaka majkama. Uz podršku Ministarstva, ovaj projekt šalje snažnu poruku o važnosti ranog otkrivanja bolesti i potiče žene da brinu o svom zdravlju, istaknula je Vesna Šerepac, predstavnica Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih ravnateljica Uprave za odgoj i obrazovanje.

Kao glavna rizična skupina, žene starije od 50 godina u Hrvatskoj imaju pravo na besplatnu mamografiju kroz Nacionalni program za rano otkrivanje raka dojke. Ipak, prva mamografija preporučuje se najkasnije u dobi od 38 do 40 godina jer je čak 20 posto oboljelih mlađe od 49 godina. Svakoj se ženi zato predlaže dogovor s liječnikom radi uspostave personaliziranog plana.

Kroz godine staža sam vidjela koliko su djeca ključni čimbenici ne samo da roditelji odu na preventivne preglede, nego da brinu za svoje zdravlje. Ako se bolest otkrije u početnoj fazi, velika je šansa za 100-postotnim izlječenjem.  Pozivam vas da letke uručite mamama, jer, da potaknemo i jednu mamu da ode na pregled, već smo puno napravili, ukazala je dr. sc. Dijana Mayer, voditeljica Odjela za praćenje i unaprjeđenje zdravlja školske djece i mladih Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo.

Pored apela majkama da dogovore pregled kod liječnika, edukativni letak sadrži i informacije o raku vrata maternice, materijale za očeve te djecu uči zdravim navikama na njima prilagođen način. Uz to, učenici od prve, 2017. godine, tradicionalno dobivaju ružičaste balone, čija boja simbolizira upravo borbu protiv raka dojke.

Ponosna sam što je upravo naša škola, koja ima najveći broj učenika u Hrvatskoj, izabrana za početnu stanicu ovogodišnjeg projekta „Mama, budi zdrava!“, Naši đaci imaju priliku biti prvi koji će svoje mame, tete, bake, sve koje ih vole i koje oni sami vole, potaknuti na preventivnu brigu o zdravlju, naglasila je Željka Frković, ravnateljica X. gimnazije „Ivan Supek“.

Ljiljana Vukota, Željka Frković, Dijana Mayer, Vesna Šerepac

Ljiljana Vukota, Željka Frković, Dijana Mayer, Vesna Šerepac – predstavljanje kampanje Mama budi zdrava 2024.

Dodatni ovogodišnji cilj Udruge je prikupiti informacije o navikama vezanima za zdravlje, tako da službena web stranica sadrži četiri pitanja na koja su sve žene pozvane odgovoriti i pridonijeti razvoju projekta. Sve dodatne informacije o kampanji „Mama, budi zdrava!“ i načinima prevencije čak nekoliko vrsta karcinoma, nalaze se na spomenutoj stranici, a na društvenim mrežama Facebook i Instagram mogu se pratiti sve aktivnosti.

Ove godine projekt se odvija pod pokroviteljstvom Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih uz podršku Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje i Pravobranitelja za djecu. Partneri projekta su Novartis, Roche, Avon, Manner, Merck Sharp & Dohme, Pfizer i Allianz.

Udruga žena oboljelih i liječenih od raka SVE za NJU pruža psihosocijalnu, informacijsku i logističku podršku ženama oboljelima od bilo koje vrste raka, kao i njihovim obiteljima kroz projekt Centar za psihološku pomoć. Bavi se i promocijom prevencije bolesti i razvojem zdravog stila života, educiranjem i izdavaštvom u funkciji edukacije i prevencije.

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Izjava o zaštiti osobnih podataka.